CeBeDeM

CeBeDeM

index
van de aangesloten componisten

PEETERS, Flor

Franciscus Florentinus PEETERS werd geboren op 4 juli 1903 in Tielen, als jongste in een gezin van elf. De componist groeide op in een muzikale omgeving en werd al snel geboeid door het artistieke milieu. Gedurende zijn middelbare schooltijd in Herentals en Turnhout studeerde hij piano, orgel (bij H. Quinen en Jozef Brandt) en viool. Op zestienjarige leeftijd begon Peeters aan zijn studie aan het Lemmens Instituut in Mechelen, waar hij les kreeg van Lodewijk Mortelmans (compositie), Jules van Nuffel (gregoriaanse muziek en analyse) en Oscar Depuydt (orgel en liturgische improvisatie). Peeters ontving zijn einddiploma in 1921 en werd in dat jaar tweede organist aan de St-Romboutskathedraal te Mechelen. Twee jaar later werd hij orgelleraar aan het Lemmensinstituut en titularis organist aan de St.-Rombouts. Verder doceerde hij ook orgel in Gent, Tilburg en in het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen, alwaar hij directeur was van 1952 tot 1968. Peeters gaf jaarlijks meesterklassen in Amerika en sinds 1968 ook in Mechelen. Als organist kende hij zowel binnen als buiten Europa bijzondere faam en gaf concerten over de hele wereld. Tot zijn vast repertoire behoorde naast eigen composities werk van Bach, Widor en bovenal Franck. Bovendien genoot Peeters ook als pedagoog aanzien; hij was de initiator van de cursus muziekpedagogie aan het Belgische conservatorium. De componist kreeg tijdens zijn leven talrijke onderscheidingen, waaronder een eredoctoraat aan de University of America (1962) en aan de Katholieke Universiteit Leuven (1971). In 1971 werd Peeters in de adelstand verheven met de titel van baron en een jaar later mocht hij zich ereburger van Turnhout noemen. Hij overleed te Antwerpen op 4 juli 1986.

WERK
Flor Peeters wordt vaak aanzien als een vrij conservatieve componist. Eerder dan dezelfde weg uit te gaan als zijn tijdgenoten, koos hij ervoor nieuwe muziek te schrijven vanuit een bekende taal en gebruikte hij graag klassieke vormen. Naast kamermuziek, pianowerken en liederen is de eigen stijl van de componist het duidelijkst terug te vinden in zijn orgelcomposities. Zijn grote voorbeelden waren de organisten en componisten Marcel Dupré, Charles Tournemire (in het gebruik van improvisatieachtige technieken), en vooral César Franck, wiens invloed voornamelijk te merken is aan het gebruik van canon en thematische ontwikkeling.

Peeters gebruikte in zijn composities veelal vloeiende melodische lijnen die beïnvloed werden door de traditie van het gregoriaans, de Nederlandse polyfonie en de volksmuziek. Karakteristiek voor zijn langere werken is het contrast tussen ritmische contrapuntische passages en passages met een contemplatiever karakter. Een mooi voorbeeld hiervan is de Vlaamsche Rhapsodie op. 37 (1935), een drieledige compositie die de componist zelf omschreef als een “fresco van het Vlaamse karakter: energetische ritmes, decoratieve vorm, krachtige substantie, kleurrijke registratie, sterke gestalte”. Het midden van het stuk maakt gebruik van het lied Ik zag Cecilia komen, dat op een luchtige manier wordt verwerkt en ontwikkeld.

Progressiever was de componist dan weer in zijn experimenten met polyritmiek, polytonaliteit en complexe contrapuntische technieken. Een typisch voorbeeld hiervan is de Passacaglia e Fuga op. 42, gecomponeerd in 1938 en opgedragen aan Hendrik Andriessen. Het thema is schatplichtig aan de grote Passacaglia en Fuga in c van Bach door zijn 3/4-metrum, zijn mineur toonladder, zijn lengte (8 maten) en zijn karakteristiek begin (via een opmaat van een tonica naar een dominantnoot). De veertien variaties met telkens een ander karakter groeien net als de fuga langzaam naar een krachtig fortissimo. Na de zesde variatie die bitonaal geconcipieerd is (Peeters combineert mi klein met sol klein) valt het pedaal weg zodat de climaxopbouw wordt onderbroken. In variaties 9 en 10 verschijnt het thema in de sopraan (net zoals in variatie 7) maar hier is dit thema minder duidelijk waar te nemen doordat ze gevarieerd wordt en verwerkt is in een 4/4-metrum. Het acht maten durende thema van de traditionele fuga die volgt is duidelijk afgeleid van dat van de passacaglia. Ook in de fuga komen enkele bitonale passages voor; zo verschijnt het thema bijvoorbeeld in stretto in fis klein en a klein. Het werk eindigt met een majestueus slot in E groot.

Tot de bekendste kortere orgelwerken met pedaal behoren de Aria op. 51, een simpele cantabile uit 1945 met een lyrische melodie ondersteund door herhaalde akkoorden in mixolydische modus, en de Vier stukken op. 59 en op. 71.

In de jaren vijftig evolueert de stijl van Peeters geleidelijk naar meer introspectief en terughoudend met als culminatiepunt de orgelcyclus Zes lyrische stukken op. 116. Dit werk, gecomponeerd in 1966, biedt een synthese van aan de ene kant de orgelwerken met een symfonisch karakter en aan de andere kant de orgelcomposities die in een neoklassieke sfeer baden. De compositie kan neoklassiek genoemd worden omdat de componist gebruik maakt van lineair contrapunt en een duidelijke vorm, en symfonisch door de benutting van registratie. Alhoewel de vijf eerste stukken polytonaal zijn geconcipieerd, klinkt de bundel lyrisch en elegant.

Bovendien schreef Peeters een indrukwekkend aantal koraalpreludes, zo’n 322 in totaal. Deze composities zijn bedoeld om uit te voeren tijdens de liturgische vieringen door een eventueel niet professioneel organist, wat niet wil zeggen dat Peeters zijn creatieve geest niet kon botvieren. De meeste preludes hebben de koraalmelodie in de bovenstem, al dan niet gevarieerd, of in het pedaal. Sommigen zijn opgevat als een partita en in andere preludes wordt de melodie als een soort interpolatie binnen het stuk gepresenteerd. Verder schreef de componist doorheen zijn volledige carrière een hele reeks stukken voor orgel manualiter, zoals zijn Vijfendertig miniaturen op. 55 uit 1945. Ook deze werken zijn doorgaans eenvoudiger en korter dan zijn composities voor groot orgel en zijn eerder didactisch van aard. Daarenboven wordt de speler wegwijs gemaakt in de kunst van het registreren omdat Peeters (zoals in al zijn werken) de registers duidelijk aangeeft.

Naast orgelcomposities schreef Peeters ook een aantal missen zoals de Missa in honorem Sanctae Lutgardis op. 15 en de Missa in honorem Reginae Pacis op. 30. Deze stukken liggen in de lijn van het Cecilianisme door de lagere moeilijkheidsgraad, de duidelijkheid en de conjuncte schrijfwijze. Toch zijn ze harmonisch veel rijker. In de Missa in honorem Reginae Pacis speelt Peeters met de ambiguïteit van een grote en kleine toonaard. Het Credo van deze mis neemt grotendeels het oorspronkelijk gregoriaans origineel over, wat voorzien werd van een orgelbegeleiding (Peeters was bekend voor het begeleiden van het gregoriaans en schreef er een pedagogisch werk over). De mis krijgt een cyclisch karakter doordat het Kyrie en het Agnus Dei gebruik maken van dezelfde thematiek en harmonisatie.

Bij zijn pedagogische werken mogen naast de Tien pedaalstudies voor orgel op. 11 uit 1931 zeker de drie bundels Ars Organi niet vergeten worden, ontstaan in het begin van de jaren vijftig, met daarin korte oefeningen en korte orgelstukken van Peeters zelf en van grote meesters uit de geschiedenis van de orgelliteratuur. Verder verzorgde de componist een aantal edities zoals de drie volumes Oudnederlandsche meesters voor het orgel (1938-1946) en schreef hij met Maarten Albert Vente het boek De orgelkunst in de Nederlanden, met naast een historisch overzicht van de componisten, orgelpraktijk en orgelbouwers uit de Lage Landen van de zestiende tot de achttiende eeuw, een uiteenzetting over de werking van het orgel en zijn verschillende soorten pijpen.

SELECTIEVE WERKLIJST
- Orgelwerken: Symfonische fantasie op. 13 (1925); Variaties en finale op een oud Vlaams lied op. 20 (1929); Toccata, fuga en hymne op Ave maris stella op. 28 (1933); Tien choralen voor orgel op. 39 (1936); Modale suite voor orgel en harmonium op. 43 (1938); Sinfonia per organo op. 48 (1940); Concerto voor orgel en orkest op. 52 (1944); Lied-symfonie op. 66 (1948); Dertig korte preludes op bekende hymnen op. 95 (1959); Hymnen preludes voor het liturgisch jaar op. 100 (tussen 1959 en 1966); Zehn inventionen op. 117 (1969); Parafrase op Salve Regina op. 123 (1973); Sonata quasi una fantasia op. 129 (1977); Partita op Lieve Vrouwe van de Kempen op. 135 (1983)
- Pianowerken: Suite voor klavier op. 18 (1928); Tien schetsen uit het kinderleven op. 27 (1934); Tien bagatellen op. 88 (1958); Twaalf koraalpreluden op. 114 (1964)
- Liederen: Veertien kinderliederen op. 34; Speculum Vitae op. 36 (1935); Drie gelegenheidsliederen op. 44; Het tijdloos verbond op. 50
- Missen: Missa in Honorem S. Josephi op. 21 (1929); Missa Festiva op. 62 (1947); Missa in Honorem Sancti Joannis Baptistae op. 84 (1956)
- Koorwerken: Quattuor Motetta op. 14; Drie drinkliederen op. 23; Het lied der eeuwen op. 33; Sing to God with Gladness op. 40 (1936); Te Deum op. 57 (1945); Vier motetten op. 63 en op. 64 (1947); Wedding Song op. 103 (1960); Vier oude kerstliederen op. 115 (1964)

BIBLIOGRAFIE
- J. BATE, Flor Peeters at 70, in Musical Times, 114, 1973, p. 185-186
- M.-T. BUYSSENS, Bibliografie meester Flor Peeters, s.l., 1971
- W. GILES, The Organ Music of Flor Peeters, in Journal of Church Music, 9, 1967, p. 8-10, 43
- B. HESFORD, A Companion to Flor Peeters’s Opus 100, in Musical Opinion, vanaf 100, 1977
- B. HESFORD, The Organ Works of Flor Peeters, in Musical Opinion, vanaf 100, 1977
- J. HOFMANN, Flor Peeters. His Life and His Organ Works, New York, 1978
- B. MARX, Orgelschulen des 20. Jahrhunderts, in Musica Sacra, 97, 1977, p. 22-35
- G. PEETERS, Charles Tournemire (1870-1939) en Flor Peeters (1903-1986), in Orgelkunst, 12, 1989, p. 157-163
- J. SCHOUTEN, Flor Peeters (1903) ambassadeur van het orgel, in Gregoriusblad, 103, 1979, p. 108-113
- R. SCHROYENS, De koraalpreludia van Flor Peeters. I, in Orgelkunst, 15, 1992, p. 173-183
- R. SCHROYENS, De koraalpreludia van Flor Peeters. II, in Orgelkunst, 16, 1993, p. 33-42
- R. SCHROYENS, Peeters speelt Peeters, in Orgelkunst, 11, 1988, p. 26-33
- P. VISSER, Flor Peeters, organist, Turnhout, 1950

SELECTIEVE DISCOGRAFIE
- DIE PEETERS-ORGEL DER KATHEDRALE ZU MECHELEN, Motette B000028BVB
- EUROPAISCHE ORGELMUSIK, Prezioso B000024N70
- ORGELWERKE, Prezioso B000024N6V
- PEETERS: ORGAN CONCERTO, etc., Motette #40161

[© 2003 Peter Bovens, voor MATRIX]

werken

  • 12 Chorale preludes - I : 1-6 op. 114, 1964
    piano 00:00:00
  • 12 Chorale preludes - II : 7-12 op. 114, 1964
    piano 00:00:00
  • 30 Chorale preludes on gregorian hymns : I. Ten choral preludes op. 75, 1953
    orgel 00:40:00
  • 30 Chorale preludes on gregorian hymns : II. Ten choral preludes op. 76, 1954
    orgel 00:40:00
  • 30 Chorale preludes on gregorian hymns : III. Ten choral preludes op. 77, 1954
    orgel 00:40:00
  • 30 Chorale preludes on well-known hymn tunes : I Ten Chorale Preludes op. 68, 1948
    orgel 00:40:00
  • 30 Chorale preludes on well-known hymn tunes : II. Ten Chorale Preludes op. 69, 1949
    orgel 00:40:00
  • 30 Chorale preludes on well-known hymn tunes : III. Ten Chorale Preludes op. 70, 1949
    orgel 00:40:00
  • 35 Miniatures, Band I op. 55, 1945
    orgel 00:00:00
  • 35 Miniatures, Band II op. 55, 1945
    orgel 00:00:00
  • Abdijvrede, 1956
    orgel 00:04:11
  • Aenhoort, ick sal beghinnen, 1930
    middenstem en piano 00:04:00
  • Almighty God of Majesty op. 109, 1962
    orgel 00:08:15
  • Alte Orgelmusik aus England und Frankreich, 1958
    orgel 03:00:00
  • Altniederlaendische meister, herausgegeben von Flor Peeters, 1958
    orgel of harmonium 03:00:00
  • Altniederlaendische meister, herausgegeben von Flor Peeters, 1958
    orgel 03:00:00
  • Altniederlaendische meister, herausgegeben von Flor Peeters, 1958
    harmonium 03:00:00
  • Anthologia pro organo Vol. I, 1949
    orgel 00:00:00
  • Anthologia pro organo Vol. II, 1949
    orgel 00:00:00
  • Anthologia pro organo Vol. III, 1949
    orgel 00:00:00
  • Anthologia pro organo Vol. IV, 1949
    orgel 00:00:00
  • Aria op. 51, 1945
    orgel 00:04:00
  • Aria op. 51, 1945
    viool en piano 00:04:00
  • Aria op. 51, 1945
    cello en piano 00:04:00
  • Aria op. 51/d, 1945
    trompet en harmonieorkest 00:04:00
  • Arioso (From concerto for organ and piano) op. 74/a, 1951
    orgel 00:04:30
  • Ars organi: Pars I, 1952
    orgel 00:00:00
  • Ars organi: Pars II, 1952
    orgel 00:00:00
  • Ars organi: Pars III, 1952
    orgel 00:00:00
  • Aubade op. 19/4, 1929
    Mezzosopraan en piano 00:05:00
  • Ave Maria en Pater-Noster op. 104, 1961
    gemengd koor en orgel 00:02:30
  • Ave Maria en Pater-Noster op. 104, 1961
    2 gelijke stemmen (SA of TB) en orgel of piano 00:02:30
  • Ave Maria en Pater-Noster op. 104, 1961
    hoge stem en piano 00:02:30
  • Ave Maria en Pater-Noster op. 104, 1961
    gemengd koor en orgel 00:02:30
  • Ave Maria en Pater-Noster op. 104, 1961
    gemengd koor en orgel (of piano) 00:02:30
  • Ave Maria en Pater-Noster op. 104, 1961
    lage stem en orgel (of piano) 00:02:30
  • Ave Maria en Pater-Noster op. 104, 1961
    Mezzosopraan en orgel (of piano) 00:02:30
  • Ave Maria en Pater-Noster op. 104, 1961
    gemengd koor en piano 00:02:30
  • Ave Verum op. 63/I, 1947
    gemengd koor en orgel 00:00:00
  • Canticum gaudii op. 118, 1972
    gemengd koor, 2 trompetten, 2 trombones en orgel 00:05:00
  • Cantiek aan Sinte Cecilia op. 53/2, 1943
    koor en piano 00:00:00
  • Carmina Flori
    kamerorgel en clavecimbel 00:20:00
  • Chorale-Fantasy on "Christ The Lord has risen" op. 101, 1960
    2 trompetten, 2 trombones en orgel 00:07:00
  • Christmas hymn - Anthem op. 107/b, 1961
    gemengd koor en orgel 00:04:30
  • Concert piece op. 52/a, 1952
    orgel 00:06:00
  • Concertino op. 122, 1973
    positief orgel en clavecimbel 00:11:30
  • Concerto op. 52, 1944
    orgel en piano 00:32:00
  • Concerto op. 74, 1951
    piano en orgel 00:22:00
  • Concerto op. 74, 1951
    piano en orkest 00:22:00
  • Contemplative canzone op. 116/3, 1966
    orgel 00:00:00
  • De morgen in 't bosch op. 44/2, 1940
    tweestemmig vrouwenkoor en piano 00:07:00
  • De Vlaamse leeuw, 1978
    orgel 00:04:00
  • Dix bagatelles op. 88, 1958
    piano 00:21:00
  • Dix leçons de solfège dans les sept clés op. 96/b, 1959
    onderwijs en instrumentale muziek 00:25:00
  • Dix leçons de solfège sur les clés de sol et fa mélangées op. 96/a, 1959
    onderwijs en instrumentale muziek 00:25:00
  • Drei praeludien und fugen op. 72, 1950
    orgel 00:21:15
  • Drie drinkliederen op. 23, 1929
    mannenkoor en piano 00:10:00
  • Drie gelegenheidsliederen op. 44/1, 1939
    kinderkoor en piano of orgel 00:12:00
  • Drie kerstliederen op. 61/a, 1942
    Mezzosopraan of Bariton en piano 00:11:00
  • Drie liederen
    gemengd koor en piano 00:00:00
  • Drie liederen op. 8, 1926
    middenstem en piano 00:09:00
  • Drieluik op. 54B, 1943
    middenstem en piano 00:00:00
  • Duo for flutes and cromorne op. 116/2, 1966
    orgel 00:02:46
  • Easter hymn - Anthem op. 107/a, 1961
    gemengd koor en orgel 00:03:30
  • Ego sum panis op. 9/I, 1924
    gemengd koor en orgel 00:04:00
  • Elégie op. 38, 1935
    orgel 00:05:30
  • Entrata festiva : Processional and recessional op. 93, 1959
    koor, orgel, 2 trompetten en 2 trombones 00:07:00
  • Er was eens... op. 31/3, 1934
    piano vierhandig 00:03:00
  • Evening prayer op. 87/b, 1958
    2 gelijke stemmen en orgel 00:04:00
  • Evening prayer op. 87/b, 1958
    gemengd koor en orgel 00:04:00
  • Feestzang op. 53/8, 1938
    Sopraan en piano 00:05:00
  • Flos carmeli op. 89/a, 1958
    Solo en koor en orgel 00:05:00
  • Four old flemish christmas Carols op. 115/1, 1964
    gemengd koor, blaasinstrumenten en orgel 00:16:00
  • Gavotte antique op. 59/4, 1945
    orgel 00:03:00
  • Gebed voor de kerk op. 137, 1983
    koor a cappella 00:00:00
  • Gebed voor de kerk op. 137, 1983
    middenstem en piano 00:00:00
  • Ghequetst ben ic van binnen, 1930
    middenstem en piano 00:02:30
  • Grave op. 116/1, 1966
    orgel 00:00:00
  • Heidekind op. 3, 1924
    Mezzosopraan en piano 00:04:00
  • Het viel eens hemelsdouwe, 1930
    middenstem en piano 00:03:00
  • Hoog den leeuw op. 2/2, 1926
    Bariton en piano 00:03:00
  • Humoreske
    piano 00:00:00
  • Hymn op. 71/1, 1949
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/1, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/2, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/3, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/4, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/5, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/6, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/7, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/8, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/9, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/10, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/11, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/12, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/13, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/14, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/15, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/16, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/17, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/18, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/19, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/20, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/21, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/22, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/23, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymn Preludes for the liturgical year op. 100/24, 1959
    orgel 00:00:00
  • Hymne aan Vlaanderen op. 53/6, 1942
    Bariton en piano 00:04:00
  • Ik kan u niet vergeten
    middenstem en piano (in D) 00:00:00
  • Ik kan u niet vergeten
    middenstem en piano (Ut) 00:00:00
  • In silent night, the Son of God op. 110, 1963
    gemengd koor en orgel 00:03:00
  • Introduzione, fugato con corale sopra "Pro civitate" op. 125, 1976
    orgel 00:05:30
  • Inviolata op. 89/b, 1958
    gemengd koor en orgel 00:03:15
  • Invocation op. 116/4, 1966
    orgel 00:00:00
  • Ipsi sum desponsata op. 60/3, 1942
    2 gelijke stemmen en orgel 00:04:00
  • Ivory tower op. 47/, 1940
    middenstem en piano 00:12:00
  • Jesu dulcis memoria op. 63/III, 1947
    gemengd koor en orgel 00:03:30
  • Jezus mijn vriend op. 54/a, 1943
    middenstem en piano 00:27:00
  • Jubilate Deo omnis terra op. 40/b, 1936
    gemengd koor en orgel 00:05:00
  • Jubilate Deo omnis terra op. 40/a, 1936
    koor, kopers en orgel 00:05:00
  • Jubilate Deo omnis terra op. 40/a, 1936
    driestemmig koor en orgel 00:05:00
  • Jubilee Mass op. 92, 1958
    gemengd koor en orgel 00:13:50
  • Justus ut palma op. 9/III, 1924
    gemengd koor en orgel 00:03:00
  • Kind van mijn liefde op. 31/2, 1934
    Sopraan en piano 00:00:00
  • Larghetto op. 106, 1961
    viool, cello en piano 00:07:00
  • Légende op. 59/2, 1945
    orgel 00:04:00
  • Lentelied op. 12/4, 1929
    Mezzosopraan en piano 00:05:00
  • Lied-Symphony n°1-2 op. 66, 1948
    orgel 00:14:30
  • Lied-Symphony n°5 op. 66, 1958
    orgel 00:05:30
  • Lieve Vrouwe van de Kempen
    mannenkoor en piano 00:00:00
  • Little chorale Suite op. 130, 1977
    orgel 00:09:00
  • Little organ book for beginners in organ playing, 1953
    orgel 03:20:00
  • Lyrical canticle op. 116, 1966
    orgel 00:00:00
  • Magnificat op. 108, 1962
    gemengd koor, kopers en orgel 00:06:00
  • Manuale : 16 einfache Fantasien op. 79, 1954
    orgel met één pedaal 00:40:00
  • Maria, hemelse moeder op. 61/4, 1946
    Sopraan en piano 00:04:00
  • Mère op. 41, 1936
    lage stem en piano 00:15:00
  • Méthode pratique pour l'accompagnement du chant grégorien, 1936
    onderwijs en vocale muziek 00:00:00
  • Mijn kleen, kleen dochterke op. 31/3, 1934
    Sopraan en piano 00:00:00
  • Missa festiva op. 62, 1947
    gemengd koor en orgel 00:30:00
  • Missa in honorem Sancti Josephi op. 21, 1929
    gemengd koor en orgel 00:22:00
  • Missa laudis op. 84, 1956
    gemengd koor en orgel 00:21:00
  • Missa laudis op. 84, 1956
    3 gelijke stemmen en orgel 00:21:00
  • Modale suite op. 43, 1938
    orgel 00:12:00
  • Morning hymn op. 59/1, 1945
    orgel 00:03:00
  • Nostalgia op. 59/3, 1945
    orgel 00:03:00
  • Nunc ad Coronas pergite op. 98, 1960
    gemengd koor, Solo of koor unisono en orgel 00:04:00
  • Onze Vader op. 61/7, 1945
    koor en piano 00:00:00
  • Orgelpreludium op het Introitus "Resurexi" van Pasen op. 138/a, 1984
    orgel 00:00:00
  • Panis angelicus op. 64/I, 1947
    gemengd koor a cappella 00:08:00
  • Paraphrase über Regina Coeli op. 140, 1986
    cello en orgel 00:00:00
  • Partita on Puer nobis nascitur op. 127, 1977
    orgel 00:00:00
  • Passacaglia e fuga op. 42, 1938
    orgel 00:11:00
  • Pater Noster op. 102/f, 1960
    Sopraan en piano of orgel 00:02:00
  • Pater Noster op. 102/f, 1960
    lage stem en piano 00:02:00
  • Pater Noster op. 102/f, 1960
    2 gelijke stemmen (SA of TB) en orgel (of piano) 00:02:00
  • Pater Noster op. 102, 1960
    middenstem en orgel of piano 00:02:00
  • Pater Noster op. 102, 1960
    gemengd koor S., A., T., B. en orgel 00:02:00
  • Pater Noster op. 102, 1960
    middenstem en orgel 00:02:00
  • Pater Noster op. 102, 1960
    middenstem en piano 00:02:00
  • Postludium
    piano 00:00:00
  • Praeludien und Hymnen op. 90, 1958
    orgel 00:36:15
  • Prealudiale : 16 Einfache Praeludien op. 113, 1964
    orgel 1 pedaal 00:41:30
  • Preambulum op de naam van Jan de Smedt op. 138/b, 1984
    piano 00:00:00
  • Prière pour une paix op. 139, 1985
    orgel 00:00:00
  • Priesterhymne op. 60/1, 1943
    middenstem en piano 00:04:00
  • Priesterkantiek op. 73/3, 1952
    hoge stem en piano 00:00:00
  • Psalm 99 op. 40/1, 1936
    koor met 3 gelijke stemmen of 4 gemengde stemmen en orkest 00:05:00
  • Ricercare op. 134, 1982
    orgel 00:07:30
  • Rood pioeneke op. 31/1, 1934
    Sopraan en piano 00:00:00
  • Schetsen uit het kinderleven - Deel I op. 27, 1932
    piano 00:00:00
  • Sinfonia op. 48, 1940
    orgel 00:24:00
  • Sint-Aloysiuslied op. 1, 1920
    middenstem en orgel of piano 00:04:00
  • Sint-Aloysiuslied op. 1, 1920
    middenstem en orgel 00:04:00
  • Sint-Aloysiuslied op. 1, 1920
    middenstem en piano 00:04:00
  • Six love songs op. 50, 1943
    middenstem en piano 00:15:00
  • Six lyrical pieces : Trumpet Tune op. 116/6, 1966
    orgel 00:03:30
  • Sonata op. 51/a, 1943
    trompet en piano 00:15:00
  • Sonata quasi une fantasia op. 129, 1977
    orgel 00:12:00
  • Sonatine op. 45, 1940
    piano 00:07:00
  • Sonatine op. 45, 1940
    clavecimbel 00:07:00
  • Sonatine in G major op. 46, 1940
    piano 00:10:00
  • Sonatine in G major op. 46, 1940
    clavecimbel 00:10:00
  • Speculum vitae op. 36/1, 1935
    groot orgel en zang 00:17:00
  • Steenhof op. 53, 1944
    piano 00:15:00
  • Sub tuum praesidium op. 64/II, 1947
    koor a cappella 00:01:45
  • Suite op. 82, 1955
    4 trombones 00:10:00
  • Symphonic fantasy (based on an easter plainsong) op. 13, 1925
    orgel 00:07:00
  • Tantum ergo op. 9/IV, 1924
    gemengd koor en orgel 00:02:45
  • Tantum ergo op. 64/IV, 1947
    gemengd koor a cappella 00:02:00
  • Tantum ergo op. 63/IV, 1947
    gemengd koor S., A., T., B. en orgel 00:05:00
  • Te Deum op. 57, 1945
    gemengd koor, kopers, slagwerk en orgel 00:07:30
  • Te Deum op. 57, 1945
    mannenkoor (2 T. et Bar.) en orgel 00:07:30
  • Te Deum op. 57, 1945
    gemengd koor en orgel 00:07:30
  • Te Joseph celebrent op. 64/III, 1947
    gemengd koor a cappella 00:04:00
  • Ten pedal studies op. 11, 1925
    orgel 00:12:00
  • Ten Preludes on old Flemish carols op. 119, 1964
    orgel (manualiter) 00:20:00
  • The Lord's prayer op. 102/c, 1960
    lage stem en piano 00:02:00
  • The Lord's prayer op. 102/c, 1960
    middenstem en piano 00:02:00
  • The Lord's prayer op. 102/c, 1960
    gemengd koor en orgel 00:02:00
  • The Lord's prayer op. 102/c, 1960
    gelijke stemmen (SA) en orgel (of piano) 00:02:00
  • Thirty short preludes on well-known hymns op. 95, 1959
    orgel 00:40:00
  • Thirty-five miniatures op. 55, 1945
    orgel 01:30:00
  • To Bethlehem op. 32, 1934
    Soli, 2 gelijke stemmen en orgel 00:15:00
  • Toccata op. 51/a, 1961
    piano 00:07:00
  • Toccata, fugue et hymne sur Ave Maris Stella op. 28, 1931
    orgel 00:08:00
  • Trio op. 80, 1955
    fluit, klarinet en fagot 00:10:00
  • Tripartita op. 136, 1984
    orgel en zang 00:00:00
  • Trois Mélodies op. 132, 1980
    Sopraan of Tenor en piano 00:08:00
  • Twee gelegenheidsliederen op. 10, 1928
    middenstem en piano 00:09:50
  • Ubi Caritas et amor op. 128, 1977
    Tenor en orgel 00:06:00
  • Variationen und Finale ueber ein altflaemisches Lied op. 20, 1929
    orgel 00:14:00
  • Voor outer en heerd op. 67/7, 1948
    middenstem en piano 00:03:00
  • Vrede op. 61/6, 1945
    Alt en piano 00:00:00
  • Wedding song op. 103/a, 1960
    hoge stem en piano 00:04:00
  • Wedding song op. 103/a, 1960
    middenstem en orgel (of piano) 00:04:00
  • Wedding song op. 103/a, 1960
    Bas en orgel (of piano) 00:04:00
  • Wedding song op. 103/a, 1960
    SATB, Sopraan solo en orgel (of piano) 00:04:00
  • Wees gegroet, Maria op. 61/7, 1945
    koor en piano 00:00:00
  • When God the Lord op. 111, 1963
    gemengd koor en tenororgel 00:03:00
  • Zehn Inventionen zum liturgischen Gebrauch op. 117, 1969
    orgel 1 pedaal 00:20:00
  • Zehn Orgelchoraele op. 39, 1936
    orgel 00:31:00
  • Zes Alice Nahonliederen op. 3, 1923
    Mezzosopraan en piano 00:18:00
Bladzijdes :