CeBeDeM

CeBeDeM

index
van de aangesloten componisten

LEGLEY, Vic

Victor LEGLEY werd geboren te Hazebrouck op 18 juni 1915 en overleed te Oostende op 28 november 1994. Hij kreeg zijn eerste muzieklessen - altviool, harmonie en contrapunt - in Ieper bij Lionel Blomme. In 1935 begon zijn studietijd aan het Conservatorium te Brussel, waar hij eerste prijzen altviool, kamermuziek, contrapunt en fuga behaalde. Van 1936 tot 1948 speelde hij altviool in het Groot Symfonish Orkest van de N.I.R. Op aanraden van zijn collega altviolist Gérard Ruymen ging hij in 1941 lessen compositie volgen bij Jean Absil, een studie die in 1943 bekroond werd met een Tweede Romeprijs. Na de oorlog speelde hij in het Muntorkest en het Kwartet Déclin, dat hem de muziek van Bartók en Schönberg deed ontdekken. In 1947 wordt hij programmator bij de N.I.R., vervolgens raadgever-diensthoofd voor "ernstige muziek" en voor het derde programma van de Vlaamse radio-uitzendingen. In deze functie trachtte hij de hedendaagse muziek, in de eerste plaats de Belgische, te promoten. Van 1948 tot 1950 was hij leraar aan het Stedelijk Conservatorium te Leuven. In 1949 werd hij benoemd tot professor harmonie aan het Conservatorium te Brussel en in 1956 tot professor compositie en analyse aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Beide functies bekleedde hij tot in 1979. In 1965 werd hij lid van de Koninklijke Academie van België en was er voorzitter vanaf 1972. Tevens is hij de auteur van verschillende Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Hij was voorzitter van SABAM van 1980 tot 1992, en van de Unie van Belgische Componisten van 1986 tot 1990. Ook is hij meerdere malen jurylid en voorzitter geweest in verschillende internationale wedstrijden, zoals de Koningin Elisabethwedstrijd, het Concours International de Chant Lyrique de Verviers en de Internationale Pianowedstrijd Bösendorfer-Empire. In 1986 werd hij grootofficier van de Leopoldsorde. De Vrije Universiteit Brussel reikte hem in 1987 een eredoctoraat uit. Daarnaast werden hem een groot aantal prijzen en onderscheidingen toegekend, hetzij voor specifieke werken, hetzij voor zijn hele oeuvre. Bovendien vertegenwoordigde hij België op verschillende buitenlandse festivals en congressen voor nieuwe muziek.

WERKEN
Victor Legley's werklijst telt 124 opusnummers, waaronder 8 symfonieën, 10 concerti en concertino's, 5 strijkkwartetten, 10 liedbundels en 1 opera. Legley trachtte steeds zijn compositiestijl af te stemmen op zijn publiek: "Ik hecht een groot belang aan het publiek, maar nu zou ik niet verkeerd willen begrepen worden. Met dat publiek bedoel ik de mensen, die uiteraard belang stellen in de muziek, onder de breedste vorm genomen, vanaf de edele vorm van ontspanning tot bepaalde experimenten, waarvoor ik graag interesse betoon, ook al volg ik ze beslist en bewust niet." De componist werd aanvankelijk sterk beïnvloed door componisten als Max Reger, Claude Debussy en Maurice Ravel, maar ook en vooral door Paul Hindemith en Jean Absil, zijn compositieleraar van 1941 tot 1943. Belangrijke werken uit deze periode zijn het Eerste Concerto voor viool en orkest (1947), het Tweede Strijkkwartet (1947) en de eerste drie symfonieën. Zijn compositiestijl is vrij-atonaal, met tonale reminiscenties. Het systematisch toepassen van dodecafonische technieken verstoorde volgens hem de communicatie met het publiek. Hij wilde "een synthese van de verschillende technieken bewerken en een persoonlijke muziek scheppen, die geen problemen aan de toehoorders oplegt." Ook op gebied van de vorm kan gesteld worden dat Legley vaak gebruikmaakte van klassieke vormschema's, die hij dan subtiel aanpaste. Een typisch voorbeeld van zijn persoonlijke visie op de verhouding tussen vorm en inhoud is zijn Middagmuziek voor 9 instrumenten (1948). Het is duidelijk dat Victor Legley's aandacht vooral uitging naar instrumentale muziek, een constante doorheen zijn hele carrière als componist. Vocale werken uit deze periode beperken zich tot enkele liedcycli voor solostem, meestal met pianobegeleiding, zoals bijvoorbeeld Het gevecht met het hart (1948), op tekst van Marcel Coole. Deze verzameling van een tiental liederen op Vlaamse teksten is opgebouwd rond het thema van de liefde, verteld vanuit het ik-perspectief.

Van de werken die hij in de jaren vijftig componeerde, is De stalen kathedraal (1958) het meest bekende. Dit symfonisch gedicht is geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Fernand Stevens, waarop een nieuwe, stalen kathedraal te zien is, gebouwd op de ruïnes van een oude kathedraal. Het staat symbool voor onze tijd, waarin de techniek de geestelijke waarden uit het verleden lijkt te verdringen. Hoewel de schilder en de componist beiden gefascineerd waren door de tegenstelling van heden en toekomst, is De stalen kathedraal echter geen zuivere programmamuziek. Victor Legley componeerde een dense partituur, die thematisch zeer verscheiden materiaal bevat, hoewel de delen in elkaar overlopen. Sommige melodieën zijn ontegensprekelijk opgebouwd uit de twaalf tonen van het chromatische totaal, zoals bijvoorbeeld het thema van het allegro molto energico. Legley benut de dynamische mogelijkheden van het orkest maximaal, brengt een grote ritmische verscheidenheid en werkt met schrille harmonische contrasten. Het werk eindigt in pianissimo, wat een berustende, gelouterde stemming moet weergeven. Daarnaast moet ook zijn Serenade voor strijkers (1957) vermeld worden, een werk dat bekroond werd met de Eerste Prijs van de provincie Brabant. Het werk is opgebouwd rond de contrastrijke afwisseling van krachtige, vaak homofone passages, gedifferentieerde melodische en ritmische dialogen tussen de violen en meer ingetogen passages. Ook zijn Concerto voor piano en orkest (1952/59) laat zich opmerken, door de inbedding van de pianosolo in het orkest, waardoor dit laatste uit zijn klassieke, begeleidende rol treedt.

Vanaf het begin van de jaren zestig ging Legley in een neo-classicistisch idioom componeren. Zijn Blazerskwintet voor fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn (1961) is daar een goed voorbeeld van. Het is geschreven in een lichte, diverterende stijl. Zoals vele symfonische werken uit Legley's beginperiode vaak opgedragen werden aan het toenmalige N.I.R.-orkest, zo staan verschillende werken uit de jaren zestig in het teken van het Festival van Vlaanderen Gent. Het Festival zag de wereldcreaties van onder andere de Vierde Symfonie (1964), de Vijfde Symfonie (1967), het Vierde Strijkkwartet (1963), Prélude pour un ballet (1969) het Concerto voor altviool en orkest (1971), en tenslotte ook zijn enige koorwerk, La Terra e la morte, voor vrouwenkoor a cappella en sopraansolo (1974).

Vic Legley componeerde één komische opera, De cluyte van de twee naakten of de mooie onbekende, gecreëerd op 10 december 1966, in de Koninklijke Vlaamse Opera te Antwerpen. Het verhaal is een variant op het verhaal van Lady Godiva en werd door Herman Closson omgewerkt tot een libretto van een akte, verdeeld in vier taferelen. Het is op deze Franse tekst - La Farce des Deux Nues - dat Legley zijn opera schreef. Pas later werd de tekst naar het Nederlands vertaald door Antoon Vandevelde. Het orkest speelt in deze compositie een primordiale rol, die de zangpartijen op vele plaatsen naar de achtergrond verdringt. De zangstijl is declamatorisch en vrij virtuoos. Deze periode kan terecht als één van de vruchtbaarste in Legley's componistenloopbaan worden beschouwd, want in hetzelfde jaar werd ook zijn Concerto voor harp en orkest gecreëerd in de befaamde Studio 4 van het toenmalige BRT- gebouw.

Hoewel Victor Legley beschouwd werd als een succesvol componist, wiens werken in België, Europa, maar evenzeer in de Verenigde Staten frequent werden uitgevoerd, verklaarde hij in een interview met Gamma in 1973 "niet meer te componeren". Om uit deze impasse te raken, zocht hij daarom naar nieuwe uitdagingen, door bijvoorbeeld voor andere instrumentale bezettingen te schrijven, zoals het harmonieorkest

Een psychologische kentering komt er pas echt vanaf het einde van de jaren '70, wanneer hij in contact kwam met Yvon Ducène van het Harmonieorkest van de Belgische Gidsen. Die zette hem aan tot het transcriberen van zijn Le Bal des Halles uit 1954 voor harmonieorkest (1977) en Before endeavours fade (1979). Deze experimenten werden verdergezet in de compositie van verschillende nieuwe werken voor harmonieorkest, zoals Hommage à Jean Absil (1979), dat een eerbetoon bracht aan zijn leraar en pionier op het vlak van de blaasmuziek. Zijn 7 eSymfonie bestaat uit vier delen en is een ultiem voorbeeld van Legley's symfonisch gedachte blaasmuziek. Het werk stelt de sonore eigenheid van de blazersbezetting centraal, die varieert tussen uitbundige, cuivré-passages en eerder contemplatieve delen, zoals de twee Adagio's. Daarnaast schreef hij twee werken voor brass band: Volharden (1979) en Triptiek (1980). Andere opmerkelijke werken uit deze laatste periode, zijn het Concertino per oboe e archi (1983), het Celloconcerto (1985) en de 4 eSonate voor piano. Deze werken sluiten aan bij de mildere schrijfwijze die Vic Legley vanaf het einde van de jaren zeventig is gaan gebruiken. Legley schreef tijdens de laatste jaren van zijn leven nog een opmerkelijk aantal omvangrijke werken. Zo is er zijn 3 eConcerto voor viool en orkest (1990), een opdrachtwerk voor violiste Jenny Spanoghe. Het werk bestaat uit drie delen, gebaseerd op de klassieke concertovorm. Het eerste deel opent met een trage inleiding (Andante e molto tranquillo), met een dalende melodische lijn. In het Allegro risoluto dat erop aansluit, krijgt deze melodie de functie van neventhema. Vervolgens leiden een doorwerking en reëxpositie de violist naar een cadenza en coda, geheel binnen de traditionele concertovorm. Het tweede deel, Quasi adagio, staat in een driedelige liedvorm; de finale, Non troppo vivo, in een rondovorm. Het werk is gecomponeerd in Legley's typische, verwijde tonale toonspraak. In 1994, het jaar van zijn dood, creëerde het Vlaams Radio Orkest tenslotte nog zijn 8 eSymfonie.

SELECTIEVE WERKLIJST
- orkest: Symfonische variaties op een oud Vlaams lied (1941), Eerste Symfonie (1942), Kleine carnavalouverture, Vierde Symfonie (1964), Zesde Symfonie (1976), De stalen kathedraal (1958), Ouverture pour une Comédie de Goldoni (1958). Herfst (1989), Achtste Symfonie (1993).
- soli en orkest : Tweede Concerto voor viool en orkest (1966), Concerto voor altviool en orkest, (1971), Concerto voor piano en orkest (1959), Concerto voor harp en orkest (1966), Derde Concerto voor viool en orkest (1990)
- kamermuziek: Tweede Strijkkwartet (1947), Middagmuziek (1948), Sonate voor klarinet en piano (1952), Vierde Strijkkwartet (1963), Cinq miniatures voor saxofonen (1958), Blazerskwintet voor fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn (1961) Cinq Pièces voor gitaar (1964), Muziek voor twee piano's (1966), Strijktrio (1979), Trio voor viool, cello en piano (1973), Vierde Sonate voor piano (1985)
- orgel: Sonate voor orgel (1950)
- klavecimbel: Suite in re (1986)
- vocaal : Het gevecht met het hart, voor tenor en piano (1948), De gevallen vriend (1951), Zeng, voor sopraan en strijkkwartet (1965), La Terra e la morte, voor vrouwenkoor a capella en sopraansolo (1974)
- opera: De cluyte van de twee naakten of de mooie onbekende (1966).
- harmonieorkest: Le Bal des Halles (1977), Paradise regained (1986), Hommage à Jean Absil (1979), Zevende Symfonie (1988)
- brassband: Triptiek (1980)
- radioluisterspel: De boer die sterft (1949)

BIBLIOGRAFIE
- DE SCHRIJVER, K., Victor Legley, (Levende componisten uit Vlaanderen, 2), Antwerpen, 1955.
- Kennismaking met componisten van onze tijd. Een bezoek aan Victor Legley, in Jeugd en Muziek, nr. 20, 1955, p. 6-7.
- VAN ACKERE, J., Victor Legley, in Musik in Geschichte und Gegenwart, uitg. dr. F. Blume, 8, Kassel-Basel, 1960, p. 471.
- HEUGHEBAERT, H. en A. CORBET, Victor Legley, in Algemene Muziekencyclopedie, uitg. dr. J. ROBIJNS en M. ZIJLSTRA, 6, Antwerpen-Amsterdam, 1960, p. 381-383.
- Victor Legley, in Music in Belgium, Brussel, 1964, p. 84-86.
- HEUGHEBAERT, H., Ontmoetingen met Vlaamse componisten. Victor Legley, in Harop, nr. 1, 1967, p. 3-9.
- Biografie van Victor Legley, in Het Belgisch Muziekleven, uitg. dr. De Nationale Muziekraad, nr. 3, 1969.
- MERTENS, C., Deux entretiens avec Victor Legley, in Clés pour la musique, nr. 11, 1969, p. 11.
- La cathédrale d'acier, in Clés pour la musique, nr. 1, 1969, p. 11.
- Personalia Vic Legley, in Vlaams Muziektijdschrift, nr. 10, 1972, p. 317.
- Komponeren in Vlaanderen, in Gamma, nrs. 1,2,3, 1973, p. 6-10; 25; 29; 48-53; 117-122.
- WILLAERT, H., Ieper. Huldeconcert Vic Legley, in Gamma, nr. 1, 1976, p. 14.
- VUYLSTEKE, H., Interview met Victor Legley, in Muziek en Woord, nr. 15, 1975, p. 1-2; en nr. 16, 1976, p. 4-6.
- HUYBENS, G., Hulde aan Victor Legley, Leuven, 1980.
- Victor Legley over het Belgisch muziekgebeuren. Opklimmen tot de amateur, in Muziekkrant, nr. 5, 1980, p. 30.
- TESSELY, C., Victor Legley. Een inleiding tot zijn oeuvre, licentiaatsverhandeling, Leuven, 1977.
- PIETERS, F., Victor Legley (1915-), in Fedekamnieuws, nr. 3, 1981, p. 211.
- STUBBE, H., Legley's gemaskeerde romantiek, in Muziek en Woord, mei 1990, p. 6.
- VAN GEETERUYEN, P. De klare esthetica van Victor Legley, in Muziek en Woord, oktober 1992, p.
- DE SMET, M.M., Legley's oude nieuwe muziek, in Muziek en Woord, 1994, p. 48.
- Hommage à trois compositeurs flamands. Victor Legley, Jan Decadt, Jean Louel, in Fuga, nr. 7, 1994, p. 4
- Victor Legley. 1915-1994, in Fedekamnieuws, nr. 5, 1995, p. 22.
- MERTENS, C. en VON VOLBORTH, D., Legley, Vic(tor), in The New Grove Dictionary of Music and Musicians, uitg. dr. S. SADIE, 14, 2001, p. 481-482.

PUBLICATIES VAN VICTOR LEGLEY
- Muziek en radio, (Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Klasse der Schone Kunsten, 1), 29, 1967, p. 3-16.
- Actuele aspecten voor een compositieleer, (Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Klasse der Schone Kunsten, 2), 32, 1970, p. 3-16.
- Muziek en traditie, (Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Klasse der Schone Kunsten, 3), 36, 1974, p. 3-13.
- Hedendaagse muziek (Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Klasse der Schone Kunsten, 3), 38, 1976.
- Muziek en propaganda (Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Klasse der Schone Kunsten, 1), 40, 1978, p. 3-25.
- Voor wie componeren wij? (Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Klasse der Schone Kunsten, 1), 43, 1981, p. 25-34.
- Muzikale antipoden, (Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Klasse der Schone Kunsten, ?), 45, 1983.
- Auteursrecht in de branding, (Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Klasse der Schone Kunsten, 1), 48, 1987, p. 3-11.

DISCOGRAFIE
- Symfonie nr. 3 (Nationaal orkest van België o.l.v. Daniël Sternefeld), Decca 173291.
- De stalen kathedraal (Nationaal orkest van België o.l.v. Daniël Sternefeld) Decca 143359, 1961.
- Suite voor orkest (Nationaal Orkest van België o.l.v. Fernand Quinet) Decca 143359.
- Le Bal des Halles (Filharmonisch orkest van Antwerpen, o.l.v. L. Gras) Decca 173476.
- Cinq miniatures (Quatuor Belge de Saxophones o.l.v. François Danneels) His Master's Voice RDLP 6.
- Concerto nr. 2 (Nationaal Orkest van België o.l.v. R. Defossez, D. Korosec, viool) Alpha DBM-F-196.
- Sonate voor altviool en piano (G. Ruymen, altviool en F. Pey, piano) Alpha DBM V 2188.
- Sonate voor klarinet en piano (M. Ancion, klarinet en J. Lechat, piano) Alpha DB 88.
- Burlesque voor viool en piano (L. Leveque, piano en S. Weiner, viool) Alpha DB 81.
- Trio voor hobo, klarinet en fagot (Het Brussels Houtblazerstrio) Alpha DBM-V-141C.
- Serenade voor fluit, viool en cello (Trio Orpheus) Alpha DBM N-212.
- Strijkkwartet nr. 2 (Dekany Quartet) Alpha DBM-V-160.
- Trois Ariettes (G. Mohiño, gitaar) Duchesne DD 6057.
- Symfonie nr. 4 (Nationaal Orkest van België o.l.v. L. Gras) Cultura 5067-3.
- Ouverture pour une Comédie de Goldoni (Nationaal Orkest van België o.l.v. L.Gras) Cultura 5066-4
- Concerto nr. 2 voor viool en orkest (Nationaal Orkest van België o.l.v. F. Huybrechts en A. Gerher, viool) Cultura 5069-10.
- Kwintet (Quintette à vent de Bruxelles o.l.v. G. Caraël) Alpha DB 58.
- Sonate voor orgel (Stanislas Deriemaeker, orgel) DBM-N216.
- Brieven uit Portugal (L. Devos, tenor en M. Gazelle, piano) Philips A 10481.
- Symphonie nr. 7, Le bal des halles, Before Endeavors Fade, Hommage à Absil, Paradise Regained, Three Movements for Brass and Percussion, (Koninklijk Belgisch harmonieorkest van de Gidsen, o.l.v. Norbert Nozy), René Gailly 87123, 1996.
- Petite Introduction pour une fête royale () René Gailly 87057, 1992.
- Mélopée (Jenny Spanoghe, viool en Jean-Claude Vanden Eynden), René Gailly CD 87165.
- Orkestwerk (Vlaams Radio Orkest o.l.v. Jan-Latham Koenig) Maestro 2101, 1998.
- Sonate voor altviool en piano (Diederik Suys, altviool en Filip Martens, piano) Phaedra 92004, 1994.
- Pianosonates 2 & 3 (Jozef De Beenhouwer) Phaedra 92015, 1998.


[© 2002 Joris De Henau, voor MATRIX]

werken

  • Automne op. 113, 1989
    orkest 00:05:00
  • Ballade nr.1 op. 86/1, 1975
    viool en piano 00:03:30
  • Ballade nr.2 op. 86/2, 1975
    altviool en piano 00:03:30
  • Ballade nr.3 op. 86/3, 1975
    cello en piano 00:04:00
  • Ballade nr.4 op. 86/4, 1975
    contrabas en piano 00:03:15
  • Before Endeavours fade op. 92/b, 1979
    harmonieorkest 00:09:00
  • Before endeavours fade op. 92, 1977
    strijkorkest 00:07:00
  • Björn op. 124, 1994
    middenstem en strijkkwartet 00:04:20
  • Brieven uit Portugal op. 47, 1955
    middenstem en piano 00:07:00
  • Brindilles op. 80, 1974
    piano 00:18:00
  • Burlesque op. 48, 1956
    viool en piano 00:10:00
  • Cantique spirituel op. 36, 1950
    4 vrouwenstemmen en piano 00:07:00
  • Caractères op. 106, 1985
    gitaar en altviool 00:00:00
  • Cinq mélodies françaises op. 15, 1944
    Alt en piano 00:10:00
  • Cinq miniatures op. 54, 1958
    saxofoonkwartet 00:06:00
  • Cinq pièces op. 62, 1964
    gitaar 00:16:00
  • Cinq portraits op. 46, 1954
    piano 00:10:00
  • Concert à treize op. 17, 1944
    13 instrumenten 00:16:00
  • Concertino op. 49, 1956
    pauken en orkest 00:11:00
  • Concerto op. 39, 1952
    piano en orkest 00:18:00
  • Concerto op. 27, 1947
    viool en orkest 00:20:00
  • Concerto op. 27, 1947
    viool en piano 00:20:00
  • Concerto op. 39, 1959
    2 piano's 00:18:00
  • Concerto op. 66, 1966
    harp en orkest 00:14:00
  • Concerto op. 78, 1971
    altviool en orkest 00:32:00
  • Concerto op. 78, 1971
    altviool en piano 00:32:00
  • Concerto op. 39, 1959
    piano en orkest 00:18:00
  • Concerto op. 102, 1984
    cello en orkest 00:23:07
  • Concerto grosso op. 87, 1976
    viool, altsaxofoon en strijkorkest 00:12:00
  • Concerto nr.2 op. 67, 1967
    viool en orkest 00:21:00
  • Concerto nr.2 op. 67, 1967
    viool en piano 00:21:00
  • Concerto nr.3 op. 115, 1990
    viool en orkest 00:00:00
  • De boer die sterft op. 34, 1950
    Recitanten en orkest 01:00:00
  • De gevallen vriend op. 37, 1951
    gemengd koor a cappella 00:15:00
  • De gouden rivier, 1947
    orkest 00:06:00
  • Deux pièces op. 109, 1986
    accordeon 00:06:00
  • Diptyque op. 60, 1964
    orkest 00:12:00
  • Divertimento op. 41, 1952
    orkest 00:16:00
  • Divertimento op. 104, 1984
    houtblazersensemble 00:00:00
  • Drie meisjes-Sonate op. 122, 1993
    viool en piano 00:12:00
  • Drieluik op. 99, 1980
    brassband 00:00:00
  • Duo op. 101, 1983
    viool en cello 00:00:00
  • Een lied der blijdschap op. 50, 1956
    Tenor en piano 00:02:00
  • Elegisch lied op. 7, 1944
    altviool en piano 00:05:30
  • Espaces op. 77, 1970
    strijkers 00:08:00
  • Het gevecht met het hart op. 32, 1948
    Tenor en piano 00:18:00
  • Hommage à Jean Absil op. 97, 1979
    harmonieorkest 00:10:34
  • Intermezzo op. 96/2, 1980
    gitaar 00:03:00
  • Kamermuziek op. 81/2, 1973
    viool, cello en piano 00:15:00
  • Kamermuziek op. 81/3, 1973
    viool, altviool, cello 00:15:00
  • Kleine Carnaval - Ouverture, 1954
    orkest 00:04:00
  • La cathédrale d'acier op. 52, 1958
    orkest 00:12:00
  • La farce des deux nues op. 59, 1963
    piano 00:15:00
  • La terra e la morte op. 83, 1974
    vrouwenkoor a cappella 00:10:00
  • Le bal des Halles op. 43, 1954
    orkest 00:15:00
  • Mélodie op. 117, 1990
    trombone of trompet si b en piano 00:04:00
  • Mélodie op. 117, 1990
    trombone en piano 00:04:00
  • Mélodie op. 117, 1990
    trompet in si b en piano 00:04:00
  • Migration des âmes op. 45, 1954
    middenstem en piano 00:10:00
  • Mijn gegeven woord op. 90, 1975
    Mezzosopraan en piano 00:15:00
  • Miniatuursymphonie op. 25, 1946
    orkest 00:10:00
  • Mouvement, 1994
    2 violen, alt en cello 00:04:00
  • Musique de midi op. 33, 1948
    fluit, klarinet, hoorn, fagot, 2 violen, altviool, cello en contrabas 00:24:00
  • Musique pour deux pianos op. 68, 1966
    2 piano's 00:12:00
  • Musique pour une tragédie grecque op. 24, 1946
    orkest 00:18:00
  • Ouverture pour une comédie de Goldoni op. 53, 1958
    orkest 00:05:15
  • Parades I op. 93/1, 1977
    klarinettenkwartet 00:00:00
  • Parades II op. 93/2, 1978
    6 saxofoons 00:10:33
  • Parades III op. 93/3, 1981
    4 hoorns 00:00:00
  • Paradise regained op. 26, 1946
    middenstem en strijkkwartet 00:10:00
  • Pianokwartet op. 81/1, 1973
    viool, altviool, cello en piano 00:15:00
  • Poème d'été op. 51/1, 1957
    viool en piano 00:13:00
  • Poème du printemps op. 51/2, 1958
    altviool en piano 00:10:00
  • Quatuor op. 14, 1943
    4 fluiten 00:09:00
  • Quatuor op. 16, 1944
    cellokwartet 00:00:00
  • Quintette à vent op. 58, 1961
    fluit, hobo, klarinet, hoorn en fagot 00:12:00
  • Romance op. 120, 1991
    viool en piano 00:04:16
  • Sérénade op. 44/1, 1954
    2 violen en piano 00:14:00
  • Sérénade op. 44/2, 1957
    strijkers 00:12:00
  • Sérénade op. 44/2, 1957
    fluit, viool en cello 00:12:00
  • Sept haï-kaï de Kyo Murakami op. 38, 1951
    Sopraan en strijkkwartet 00:08:00
  • Sextuor op. 19, 1945
    fluit, hobo, klarinet, hoorn, fagot en piano 00:16:00
  • Sonate op. 40/3, 1952
    klarinet en piano 00:16:00
  • Sonate op. 20, 1945
    cello en piano 00:26:00
  • Sonate op. 13, 1943
    altviool en piano 00:18:00
  • Sonate op. 23, 1946
    piano 00:16:00
  • Sonate op. 12, 1943
    viool en piano 00:12:00
  • Sonate op. 40/6, 1953
    trompet en piano 00:12:00
  • Sonate op. 123, 1994
    viool 00:10:00
  • Sonate nr.2 (re b) op. 84/1, 1974
    piano 00:05:30
  • Sonate nr.3 op. 84/2, 1977
    piano 00:08:30
  • Sonate nr.4 op. 107, 1985
    piano 00:07:00
  • Sonate pour orgue op. 35, 1949
    orgel 00:13:00
  • Strijkkwartet nr.1 op. 5, 1941
    2 violen, alt en cello 00:18:00
  • Strijkkwartet nr.2 op. 28, 1947
    2 violen, alt en cello 00:24:00
  • Strijkkwartet nr.3 op. 50, 1955
    2 violen, alt en cello 00:15:00
  • Strijkkwartet nr.4 op. 56, 1963
    2 violen, alt en cello 00:18:00
  • Strijkkwartet nr.5 op. 116, 1990
    2 violen, alt en cello 00:17:13
  • Suite op. 18, 1944
    orkest 00:24:00
  • Suite in Ré op. 108, 1986
    clavecimbel 00:12:00
  • Symfonie nr.1 op. 10, 1942
    orkest 00:20:00
  • Symfonie nr.2 op. 29, 1947
    groot orkest 00:17:00
  • Symfonie nr.3 op. 42, 1953
    orkest 00:22:00
  • Symfonie nr.4 op. 61, 1964
    orkest 00:25:00
  • Symfonie nr.5 op. 64, 1965
    orkest 00:28:00
  • Symfonie nr.6 op. 88, 1976
    orkest 00:28:10
  • Symfonie nr.8 op. 121, 1988
    orkest 00:00:00
  • Symfonische variaties op een oud Vlaams lied op. 6, 1941
    orkest 00:13:00
  • Trio op. 11, 1942
    hobo, klarinet en fagot 00:12:00
  • Trio op. 55, 1959
    fluit, altviool en gitaar 00:12:00
  • Trois mouvements op. 76, 1969
    koper en slagwerk 00:15:00
  • Trois pièces op. 57, 1960
    kamerorkest 00:10:00
  • Twee Alice Nahon-liederen op. 103, 1984
    Sopraan en piano 00:06:30
  • Vier miniaturen op. 118/1, 1991
    altviool 00:12:00
  • Volharden op. 98, 1979
    brassband 00:00:00
  • Zeng op. 63, 1965
    Sopraan en piano 00:17:00
  • Zeng op. 63, 1965
    Sopraan en strijkkwartet 00:17:00
Bladzijdes :
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12