CeBeDeM

CeBeDeM

index
van de aangesloten componisten

DEFOSSEZ, Patrick

Patrick DEFOSSEZ werd geboren ten noorden van Frankrijk, in Valenciennes, op 7 augustus 1959, maar draagt de Belgische nationaliteit. Onder invloed van zijn moeder, begint hij vanaf de leeftijd van 9 jaar muziek te studeren aan de Académie de Musique in Mons (België), waar hij verscheidene disciplines volgt zoals: een muzikale vorming piano, harmonie, contrapunt, compositie en toneel, terwijl hij zijn humaniora vervolledigt: latijn/economische wetenschappen/plastische kunst.
Er volgt een keerpunt wanneer de heer Danne, destijds de Directeur, hem na tien jaar muzikale studies voorstelt om “zijn eerste grote symfonische werk” te schrijven “For my Children en het te dirigeren in het Théâtre Royal van diezelfde stad.
De drie jaren die daarop volgden, van 1978 tot 1981, wijdt hij aan het beëindigen van zijn studies, waarna hij een keuze moet maken tussen een carrière als componist of als dirigent. Na verscheidene ontmoetingen met mensen uit het Belgische jazzmilieu, volgt hij de vervolmakingscursus orkestratie aan de Berklee School in Boston (USA) en behaalt er een diploma.

De brutale stopzetting van de muzikale activiteiten van een aantal grote Belgische orkestensembles, waaronder vooral die van de televisie, noodzaken Patrick Defossez een ander “artistiek gastland” te zoeken. Dat vindt hij in Frankrijk, waar hij sinds 1985 leeft en woont. Vanaf dan tot 1990 krijgt toneel bij hem voorrang in zijn tweede vaderland en wijdt hij zich volledig aan het geïmproviseerd pianospel en jazz uit die tijd. Hij speelt zowel solo als met orkest.

Zijn bekwaamheden als componist en dirigent stelt hij bovendien ten dienste van een ruimere formatie waar vooral de multidisciplinaire esthetiek van het “jazz-fusion”-genre (versmelting van jazz, rock en muziek van buiten Europa) primeert. Zijn bezigheden als beroepsmusicus, evenals in het muziekonderwijs, leveren hem het Staatsdiploma (diplôme d’Etat, in 1993) en het diploma van pedagogische vorming (in 1995) op als docent jazz en geïmproviseerde muziek, hem uitgereikt door het Ministerie van Cultuur in Frankrijk. Vanaf 1994 neemt Patrick Defossez opnieuw de draad op van de klassieke eigentijdse muziekschriftuur in een geest van “samenspel” met de esthetiek van andere genres en hun technologische ontwikkelingen.
In 1999 behaalt hij in de klas van de heer Ballif (unaniem) de Eerste Prijs Muziekcompositie.

Van 1994 tot 1999 organiseert hij een reeks miniverblijven voor componisten in verscheidene Nationale Muziekscholen en Dansscholen en Nationale Conservatoria uit de streek, om zo het jonge en minder jonge publiek zowel als leerlingen en amateur volwassenen te sensibiliseren voor de praktijk van de hedendaagse muziek en alle zogeheten hedendaagse muzikale richtingen.

Als militant bestrijder van de grenzen tussen de genres, toont hij in zijn werk respect voor de esthetiek van de verschillende genres doch houdt eraan ze, weliswaar met gevoel, te verenigen in een soort van “polyfonie van de stijlen”.

Hij componeert zowel stukken voor orkest en zang opgedragen aan patrimonale gebouwen zoals het Patrimonium van Angers, de Kathedraal Notre-Dame van Reims, de Basiliek van Charleville-Mézières, als stukken voor het muziektheater, experimentele stukken waarin hij het gestructureerde muziekschrijven uit de hedendaagse muziek laat versmelten met de Amerikaanse free-music...
Met vrucht beëindigt hij het examen voor de openbare functie op Frans grondgebied en is sinds september 1999 verantwoordelijk voor de elektro-akoestische studio en hedendaagse muziekformaties van het Nationaal Conservatorium uit de Streek van Bayonne (Baskische kust).

Sinds vele jaren componeert Patrick Defossez samen met Anne-Gabriel Debaecker, componiste (universitair diploma muzikale vormgeving) en DPLG architect van verscheidene projecten, zoals de creatie van de hedendaagse elektro-akoestische zangopera” TousUn” waarmee het 200-jarig overlijden van Toussaint Louverture in Pontarlier eind mei 2003, werd herdacht.

[© CeBeDeM]

werken

  • La Messe Noire d'Elsa, 1998
    Sopraan 00:00:00
  • La Messe Noire d'Elsa, 1998
    Sopraan, 2 Mezzosopraan, Contralto 00:00:00
  • Libr'air, 2003
    Alt, Mezzosopraan en jazz-formatie 00:00:00
  • Lignes et sculptures, 2003
    sax., trp., hoorn, trb., electroacoestische band, slagwerk 00:00:00
  • Vernissage, 1998
    saxofoon, contrabas, strijkorkest en slagwerk 00:00:00