CeBeDeM

CeBeDeM

index
van de aangesloten componisten

D'HOEDT, Henry George

Henry-George D’HOEDT werd geboren te Gent op 28 juni 1885 en stierf te Brussel op 14 mei 1936.

Hij was een leerling van Emile Mathieu en van Moeremans en reisde in zijn jeugd in Duitsland. Hij studeerde er onder de leiding van verschillende professoren en beroemde orkestleiders. In 1920 behaalde hij de 2e Grote Prijs van Rome.

Hij werd bestuurder van koorverenigingen, daarna leraar in harmonie en contrapunt aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Gent. In 1924 werd hij tot Directeur van het Conservatorium van Leuven benoemd.

Aan het eind van zijn leven leidde hij het Conservatorium van Leuven en was docent aan het Koninklijk Conservatorium van Gent.

Als kunstenaar heeft Henry-George D'Hoedt zich doen gelden door zijn streven naar originaliteit en zijn verfijnd intellectualisme; over het algemeen kiest hij als onderwerpen universele thema's. Hij is een Vlaming wiens blik verder reikt dan de grenzen van zijn klein vaderland.

Aan de mythologie heeft hij zijn eerste symfonisch werk ontleend : Narcisse. Later werd hij een enthousiast bewonderaar van Anatole France. Een korte passage uit “Révolte des Anges” (De opstand der Engelen), waarin de triomftocht van Dionysos rond de aarde wordt beschreven, heeft hem het poëma voor orkest Dionysos ingegeven. L'Ile de Cythère is een symfonisch werk met koorzang, dat getuigt van een rustige en frisse periode in het leven van de componist.

La vocation de Siddartha is een symfonische trilogie, ingegeven door de boedhistische mythologie, en stamt uit de bewogen tijd van de eerste wereldoorlog.

Wanneer de vrede weer in het land is, laat de componist evenwichtige en serene accenten horen : le Poème pantagruélique vertolkt de indrukken, verwekt door de lectuur van Rabelais.
Dit symfonisch gedicht behoort niet tot de zogenaamde “programmamuziek”. Het geeft aanleiding tot een kleurige orkestrale verwezenlijking in zeer vrije vorm uitgedrukt.

In 1926 creëerde de Vlaamse Opera te Antwerpen zijn Opera Klaas in 't Luilekkerland, waaruit de auteur een choregrafische suite voor orkest en een versie voor de gidsen van de harmonie heeft getrokken.

Tenslotte is de orkestrapsodie Chroniques brèves de la vie bourgeoise (Korte kronieken van het burgerleven) de bekroning van zijn filosofische en artistieke groei. Het werk is aan Henri Barbusse opgedragen en is een satire van de hedendaagse samenleving.

[© CeBeDeM]

werken

  • A poor young shepherd
    middenstem en piano 00:00:00
  • Chroniques brèves de la vie bourgeoise, 1934
    orkest 00:25:39
  • Dialogue de l'improvisateur et du ménétrier, 1930
    fluit en piano 00:04:00
  • Feuillet d'album, 1924
    viool en klein orkest 00:00:00
  • Het avondt uit al de wolken
    middenstem en piano 00:00:00
  • Heures d'été
    Bariton of Mezzosopraan en piano 00:00:00
  • Il pleure dans mon coeur...
    middenstem en piano 00:03:37
  • La cloche fêlée
    middenstem en piano 00:00:00
  • La lune blanche
    hoge stem en piano 00:00:00
  • Les cloches, 1923
    piano 00:00:00
  • Menuet pour Cendrillon, 1923
    piano 00:00:00
  • Narcisse, 1914
    orkest 00:00:00
  • Nocturne
    hoge stem en piano 00:00:00
  • Om wille van dijn oogen
    middenstem en piano 00:00:00
  • Pantomime
    hoge stem en piano 00:00:00
  • Prélude, 1924
    piano 00:02:31
  • Ringel Roeie
    vrouwenkoor a cappella 00:00:00
  • Romance, 1932
    fluit en piano 00:02:50
  • Sérénade nostalgique, 1923
    piano 00:00:00
  • Triptique choral, 1929
    koor a cappella 00:00:00
  • Trois esquisses pittoresques
    mannenkoor en orkest 00:00:00
Bladzijdes :
1 2 3