CeBeDeM

CeBeDeM

index
van de aangesloten componisten

BARTHOLOMEE, Pierre

Pierre BARTHOLOMEE werd geboren te Brussel in 1937. Op zesjarige leeftijd begon hij piano te studeren. Met André Dumortier als zijn pianoleraar, werd hij laureaat aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij tal van prijzen behaalde, het hoger diploma voor piano en twee speciale prijzen, de Joseph Darche-prijs en de Raymond Bernard-prijs. In Italië volgde hij een meestercursus bij Wilhelm Kempff, gewijd aan het werk van Beethoven.

Samen met Henri Pousseur stichtte hij het Ensemble Musique Nouvelle en het Centre de Recherche de Création musicales de Wallonie.

Hij begon een carrière als pianist waardoor hij werd opgemerkt, in recitals, met orkest en kamermuziek in België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Spanje. Daarna leidde hij het ensemble Musique Nouvelle in de belangrijkste steden van België, maar ook in talrijke Europese festivals (Avignon, Parijs, Amsterdam, Warschau, Madrid, Belgrado, Zagreb) voor heel wat radiostations (BBC, Radio France, Radio Suisse romande, WDR, de Deense radio...) en een aantal televisiezenders, waarbij hij tevens als producer optrad voor de muziekdienst van de Belgische televisie (RTBF).

Vervolgens wijdde hij dertig jaar van zijn carrière aan orkestdirectie en dirigeerde verscheidene Belgische, Nederlandse, Franse, Italiaanse, Zwitserse, Oostenrijkse, Duitse, Noorse, Finse, Spaanse en Amerikaanse ensembles. Tweeëntwintig seizoenen lang was hij dirigent van het Orchestre Philharmonique de Liège.

Hij werd zowat overal in Europa, Amerika en Japan uitgenodigd om er een zeer uitgebreid repertorium te vertolken (van Purcell tot Boulez, van Bach tot Messiaen, van Haydn tot Pousseur - over Mozart, Beethoven, Schumann, Brahms, Liszt, Wagner, Strauss, Mahler, Franck, Lekeu, Tournemire, Strawinsky, Bartok, Varèse, Schoenberg, Webern, Stockhausen, Berio, Höller, Xenakis, Boesmans, Goeyvaerts, Leduc, Rihm, Lutoslawski en vele anderen). Hij werkte samen met grote solisten (Arthur Grumiaux, Yehudi Menuhin, Leonid Kogan, Frank-Peter Zimmerman, Boris Belkin, Nikita Magaloff, Yvonne Loriod, Elisabeth Leonskaya, Shura Cherkasky, Martha Argerich, Christian Zacharias, Hélène Grimaud, Jessye Norman, Barbara Hendrickx, Montserrat Caballe, José Van Dam, Narcisso Yepes, Heinrich Schiff, Janos Starker, Paul Tortelier - om er slechts enkele te noemen) en maakte tal van opmerkelijke radio-opnamen en platen en behaalde onder andere de Charles Cros-prijs, de prijs Victoire de la Musique, de Koussewitzky-prijs, twee Cecilia-prijzen. Pierre Bartholomée heeft in zijn programmering steeds de nadruk gelegd op de creatie en de verspreiding van de werken van zijn landgenoten, en op de steun van jonge artiesten.

Zijn werkenlijst omvat een opera, zes werken voor groot orkest, kamermuziek, vocale muziek, instrumentale werken en elektronische muziek. Al zijn werken werden uitgevoerd, een aantal zelfs in grote internationale muziekcentra (Parijs, Berlijn, Amsterdam, Washington, Montréal, Quebec, Genève, enz...).

Het Ludus Sapientiae oratorium, dat hij componeerde op een libretto van François Jongen ter gelegenheid van de 575ste verjaardag van de stichting van de Universiteit van Leuven, werd gecreëerd in 2001 in de Grande Aula van Louvain-la-Neuve, onder leiding van Jordi Savall.

De Muntschouwburg bestelde bij hem twee werken, geïnspireerd door Henry Bauchau : Le rêve de Diotime voor sopraan en kamerorkest, gecreëerd in 2000, en CEdipe sur la route, een opera in vier bedrijven, die in maart 2003 in première ging in een regie van Philippe Sireuil, met José Van Damme in de titelrol.

Pierre Bartholomée doceerde muziekanalyse aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en werd nadien “composer in residence” aan de Katholieke Universiteit van Leuven waar hij was uitgenodigd als gastdocent en waar hij drie jaar lang een interfacultair atelier muziekschriftuur leidde.


Eén van zijn laatste werken, Fragments des Belles Heures, een cyclus van melodieën voor sopraan en klein instrumentaal ensemble op teksten van Liliane Wouters, is onlangs in Brussel in première gegaan, op initiatief van de UCL. Zijn 13 Bagatelles voor piano en zijn strijkkwartet werden gecreëerd te Brussel in maart 2004. Zijn Sonate voor alt en piano werd herhaardelijk gebracht in 2004. Pentakel voor acht instrumenten, een opdracht van het Nouvel Ensemble Contemporain werd gecreëerd in Zwitserland eind januari 2005, en All days are nights (deux visions du Sonnet XLII de Shakespeare) voor vrouwenstem, fluit, cello en piano, werd onlangs geïntegreerd in een muzikaal-poëtisch spektakel.

Momenteel werkt hij samen met Henry Bauchau aan een nieuw operaproject : Antigone. Maar dit is niet alles. Er komt ook een Requiem (creatie in november 2007), een Kwintet voor klarinet en strijkkwartet, een Sonate voor piano en viool. Een Passacaille voor marimba en live electronics werd voor het eerst uitgevoerd in Liège, in het kader van het 7de festival “Images Sonores”.

De labels Cyprès en Igloo hebben opnames uitgebracht van de meeste symfonische werken van Pierre Bartholomée, evenals van een groot gedeelte van zijn kamermuziek. Een van die opnames kreeg in 2002 de vemelding “CHOC” in het Franse tijdschrift “Le Monde de la Musique”. Nieuwe opnames zijn gepland in het voorjaar 2006.

Pierre Bartholomée is lid van de Klasse der Schone Kunsten van de Koninklijke Academie van België. Hij was herhaalde malen voorzitter van de Internationale Wedstrijd Orkestdirectie Antonio Pedrotti te Trento (Italië), en hij maakte deel uit van de jury’s van de Koningin Elisabethwedstrijd (Brussel), de Gaudeamus-wedstrijd (Hilversum), de compositiewedstrijd Reine Marie-José (Genève), de compositiewedstrijd van het Internationaal Festival van Besançon en van de Internationale pianowedstrijd van Genève.

Zijn werken zijn uitgegeven bij Universal (Wenen), Salabert en Jobert (Parijs), CeBeDeM (Brussel) en Musica Scripta (Valenciennes).

[© CeBeDeM]

werken

  • Accent, 1991
    Sopraan of Tenor en piano 00:03:00
  • Accent, 1991
    Bariton en piano 00:03:00
  • Accent, 1991
    Bas en piano 00:03:00
  • Accent, 1991
    Contralto en piano 00:03:00
  • Accent, 1991
    Mezzosopraan en piano 00:03:00
  • Adieu, 1988
    klarinet in si b en piano 00:08:00
  • Cantate aux alentours, 1966
    Alt, Bas en instrumentaal ensemble 00:18:00
  • Envol et mort d'un papillon
    2 violen, alt en cello 00:00:00
  • Etude n°5
    pauken en piano 00:00:00
  • Fin de série, 1995
    2 violen 00:16:00
  • Fredons et tarabusts, 1997
    orkest 00:42:00
  • Humoresque, 1994
    orkest 00:12:00
  • Invention
    piano 00:00:00
  • La folie d'Oedipe, 2005
    orkest 00:14:00
  • La Lumière Antigone, 2005
    opera 01:15:00
  • Le point nocturne, 1986
    Mezzosopraan en strijkkwartet 00:20:00
  • Le rêve de Diotime, 1999
    Sopraan en piano 00:22:00
  • Le rêve de Diotime, 1999
    Sopraan en 19 instrumenten 00:22:00
  • Livre d'orgue
    orgel 00:00:00
  • Mezza voce, 1980
    viool, klarinet in sib, piano en slagwerk 00:20:00
  • Mouvements, 1963
    11 instrumentisten 00:13:00
  • Nocturnes, 1962
    chromatische harp 00:07:00
  • Oedipe sur la route, 2000
    opera 02:15:00
  • Oedipe sur la route, 2000
    soli, koren en piano 02:15:00
  • Passacaille, 2009
    marimba en electronish muziek 00:00:00
  • Premier Double
    piano 00:00:00
  • Requiem, 2006
    gemengd koor en ensemble 01:05:00
  • Rumeur, 1989
    orkest 00:11:00
  • Studie, 1994
    fluit in sol, basklarinet, slagwerk, piano, viool, altviool, cello 00:05:00
  • Variations, 1999
    piano 00:12:30
Bladzijdes :
1 2 3